Ristić, dr Živorad
Dr Živorad Ristić rođen je u Kraljevu 1953. godine. Osnovnu i srednju
Mašinsku tehničku školu završio je u rodnom gradu. Diplomirao je 1983. na
Saobraćajnom fakultetu Beogradskog univerziteta. Magistarsku tezu na temu
„Neiskorišćene mogućnosti osiguranja auto-odgovornosti u povećanju nivoa
bezbednosti saobraćaja“ odbranio je na Fakultetu za menadžment Univerziteta
„Braća Karić“ 2008. godine, a doktorsku na temu „Osiguranje od odgovornosti pri
prevozu opasnih materija i njegove implikacije na životnu sredinu“ na Beogradskoj
bankarskoj akademiji Univerziteta UNION u Beogradu 2013. godine. U zvanje
docenta izabran je 2015. godine na Univerzitetu „Megatrend“ u Beogradu.
Radno iskustvo sticao je u Kompaniji „Dunav osiguranje“ od 1984. godine na
poslovima procenitelja šteta na motornim vozilima i saobraćajno-tehničkog veštaka.
Od 1993. do 1997. bio je rukovodilac Službe za otkrivanje prevara u osiguranju, od
1997. do 1999. šef Službe za tehničku regulativu u Direkciji za osiguranje motornih
vozila „Dunava“. Na čelo te direkcije dolazi 1999. godine. Istovremeno je i direktor
preduzeća „Dunav ekspres“ (kasnije „Dunav auto“) koje posluje u okviru sistema
Kompanije „Dunav osiguranje“.
U „Evropa osiguranje“, na poziciju direktora Sektora za osiguranje motornih
vozila“, prelazi 2001. godine. U periodu od 2005. do 2009. bio je rukovodilac
Odeljenja za obradu obaveza po prijavljenim potraživanjima „Evropa osiguranja“ u
likvidaciji.
Od 2010. godine stručni je saradnik u Udruženju osiguravača Srbije.
Dr Živorad Ristić je stalni sudski veštak za oblast saobraćaja, te ovlašćeni
posrednik i ovlašćeni zastupnik u osiguranju. Položio je i stručni ispit za saobraćajnu
struku – drumski i gradski saobraćaj i transport.
Predavač je po pozivu na Beogradskoj bankarskoj akademiji.
Objavio je 90 radova, od čega 53 na domaćim i međunarodnim skupovima,
dve studije-projekta, 10 knjiga ‒ priručnika, 22 rada u stručnim časopisima i tri
monografije.
VULNERABLE ROAD USERS
S razvojem saobraćaja i povećanjem mobilnosti stanovnika, sve zemlje sveta suočavaju se s problemom ugroženosti u saobraćaju, odnosno saobraćajnim nezgodama u kojima strada veliki broj lica uz ogromne materijalne štete. Svi učesnici u saobraćaju izloženi su riziku. Imajući to na umu ili ne, mi stalno donosimo odluke u vezi s rizikom. Tako ulaskom u autobus ili automobil mi prihvatamo određeni rizik, pri prelasku ulice ili vožnji bicikla takođe smo izloženi riziku, a da o tome često i ne razmišljamo. Autor se u ovom radu posebno bavi najranjivijim učesnicima u saobraćaju i predlaže osnovne smernice za rešavanje tog problema i podizanje opšteg nivoa bezbednosti u saobraćaju. Ključne reči: saobraćaj, ranjivi učesnici u saobraćaju, saobraćajne nezgode, bezbednost.
MEETING LIBERALIZATION OF MOTOR LIABILITY INSURANCE PREMIUM IN SERBIA
Slobodno utvrđivanje tarifa osiguranja od auto-odgovornosti (AO) dovodi do toga da se premija utvrđuje individualno, prema stepenu rizičnosti osiguranika, odnosno ponašanja u prethodnom periodu. Koristeći iskustva zemalja u okruženju, koje su uvele sistem liberalizacije premije osiguranja od auto-odgovornosti, uz prethodnu kvalitetnu pripremu, Srbija bi mogla da uspostavi liberalizaciju premije osiguranja od auto-odgovornosti, što u značajnoj meri može doprineti unapređenju tržišta osiguranja. Ovo takođe može uticati na ponašanje vozača, čime bi se nivo bezbednosti saobraćaja podigao, a posledice i štete nastale u saobraćajnim nezgodama smanjile. Ključne reči: osiguranje od auto-odgovornosti, osiguranje od auto-odgovornosti u Srbiji, liberalizacija tarifa premija
PREMIUMS DIFERENTIATION AS PRECONDITION FOR PROTECTION AGAINST PREMIUM INSTABILITY AND NEGATIVE RISK SELECTION
The forming of Insurer’s tariff s constitutes one of the most
important aspects in risk management. This procedure requires the involvement of multidisciplinary experts, i.e. professionals from various fields.
When forming a tariff, it should be taken into account
that every premium position (group or subgroup) may encompass the most basic factors that affects the amount of premium while at the same time it constitutes part of the portfolio for which, from the prospective of the insurance business,
time-wise and structure-wise risk equalization – the premium is definable. Premium differentiation based on risk factors
is important for the stability of the Insurer’s business, as lack
of premium differentiation may result in instability and negative risk selection, which then has an impact on the Insurer’s
solvency problems.